jeans

Jeans blijkt de onuitwisbare hype

Met gemiddeld 13 zoekopdrachten per seconde zijn jeans één van de meest gezochte modeartikelen ter wereld. Dat is niet anders dan al decennia lang het geval is. Daarmee kun je stellen dat jeans een onuitwisbare hype is.
Internationale mode-zoekmachine Lyst analyseerde de 60 miljoen online mentions en het zoek- en shopgedrag van meer dan 5 miljoen artikelen van 12.000 merken van het afgelopen jaar en bracht de trends in kaart.

Tijd om eens wat gegevens op een rijtje te krijgen. Meten is weten en dat is nu precies waar Lyst zich mee bezig houdt. De uitkomsten van het meten zijn soms verrassend te noemen. We gaan deze wetenschap Denimologie noemen en we geven hiermee verrassende ontdekkingen weer. Lees ze zelf maar:
Denimology 1
witte denim7 op de 10 shoppers zoekt naar blauwe jeans, waardoor dit de meestgezochte denimstijl ter wereld is. Alhoewel de klassieke wassing een all time favourit blijft, stijgt ook de vraag naar witte denim gestaag (tot 42% sinds begin maart). In de laatste week van mei gingen de verkoopcijfers van witte jeans voor het eerst zelfs bijna de verkoopcijfers van blauwe jeans voorbij.
Posts op Instagram:
  • # whitedenim → 83.362 posts
  • # whitejeans → 207.968 posts
  • # bluedenim → 60.285 posts
  • # bluejeans → 875.546 posts
Denimology 2
Zoekopdrachten naar zwarte jeans liggen wereldwijd 10% hoger dan die naar zwarte broeken.
Denimology 3
Gemiddeld geven denim-shoppers 22% meer uit aan een denim jack dan aan een jeans.
Denimology 4
Er is steeds meer interesse in milieuvriendelijke denim en keywords als ‘duurzame denim’ en ‘biologisch katoen’ worden steeds populairder onder millennials. In het afgelopen jaar zorgde dit voor een stijging van 193% in paginaweergaven voor ethische denim-merken zoals Weekday, Re/done, Citizens of Humanity en Nudie Jeans.
Denimology 5
Gemiddeld geven mannen 31% meer uit aan een jeans dan vrouwen. Terwijl mannen zoeken naar jeans van premium denim-merken, geven vrouwen iets minder uit en kopen zij vaker bij winkels met wat lagere prijzen.
Denimology 6
In het afgelopen jaar kwam jeans op de derde plaats van meestgezochte kledingcategorieën, na sneakers en jurken.
Denimology 7
Er worden iedere dag 8.000 denim-artikelen geüpload op het Lyst-platform. Dat is een stijging van 59% van denim-drops.
Denimology 8
De online zoekopdrachten naar vintage denim zijn het afgelopen jaar met 96% gestegen. ‘Vintage jeans’ en ‘vintage denim jack’ zijn de meestgezochte keywords.
Denimology 9
Zwangerschapsjeans zijn sneller uitverkocht dan welk ander denim artikel dan ook en Topshop, H&M en ASOS zijn hierin de frontrunners. De top 3 van meestgezochte zwangerschapsstijlen zijn boyfriend, zwarte skinny en jegging. Ook denim zwangerschapsjurken winnen in populariteit.
Denimology 10
Petite jeans zijn big business. Ondanks dat ze maar 19% innemen van het wereldwijde jeansassortiment, zijn zoekopdrachten naar denim in combinatie met de term ‘petite’ in de afgelopen 2 jaar verdubbeld.
Denimology 11
De data laat zien dat de vraag naar denim buitenkleding met 133% is gestegen in het afgelopen jaar, nu merken verschillende vormen, kleuren, prints en versieringen introduceren.
Denimology 12
Shoppers kopen meer denim dan ooit in alle prijscategorieën: in het afgelopen jaar zijn de verkoopcijfers voor denim met 30% gestegen.
Ga naar de website van List om uitgebreidere informatie te lezen: List

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.